As-a-Service; nachtmerrie of haalbare kaart?

Steeds vaker willen bedrijven hun producten als dienst aanbieden. Bij zo’n transitie naar een nieuw - As-a-Service - verdienmodel zijn er vier uitdagingen. Uitdagingen waarvoor onmiddellijk inzetbare oplossingen bestaan. Voor een artikel in Circubuild.be vatte collega Hilde Janssens van Econocom in België de oplossingen voor deze uitdagingen samen.

Uitdaging 1. Je blijft eigenaar van het product dat wordt verhuurd

In het geval dat een product As-a-Service wordt aangeboden, blijft de leverancier van dat product de eigenaar. De klant ‘huurt’ het product van de leverancier. Eigenaar zijn (en blijven) betekent dat de producten op de balans geactiveerd worden. Met een vermindering van de solvabiliteit/liquiditeit tot gevolg. In plaats van een éénmalige verkoopfactuur en incasso, worden de inkomsten voortaan gespreid over de looptijd van de overeenkomst. Hierdoor verandert de werkkapitaalpositie.

Uitdaging 2. Je krijgt meer administratie 

In plaats van één verkoopfactuur, moet de boekhouding een veelvoud aan huurfacturen versturen. In het geval van een vijfjarige overeenkomst gaat het dan om 60 facturen per eindklant. Het debiteuren-/kredietrisico neemt toe en wordt voortaan gespreid over een langere periode. Per klant is het bovendien nodig om bij te houden welke assets deze in gebruik heeft. Een As-a-Service overeenkomst brengt dus automatisch ook een vorm van asset management met zich mee.

Uitdaging 3. Er ontstaat een grotere behoefte aan kapitaal

Stel dat tien klanten tegelijkertijd om een As-a-Service voorstel vragen, dan moet je als organisatie – vanwege de uitgestelde inkomstenstroom - een behoorlijke voorfinanciering doen. De kapitaalbehoefte neemt dan ook meestal toe.

Uitdaging 4. Je bent verantwoordelijk voor de terugname aan het einde van de overeenkomst

Omdat de leverancier eigenaar het product blijft, is deze ook verantwoordelijk voor de terugname en de eventuele afvoer aan het einde van de overeenkomst. Is hiervoor al een tweedehandsmarkt in kaart? En zijn de prijzen tegen die tijd gestegen of gedaald?

Voor de moed je in de schoenen zakt, lees nog héél even verder. Want As-a-Service is geen nachtmerrie; voor al deze uitdagingen is een oplossing!

Econocom biedt uitkomst!

De missie van Econocom is om bedrijven te ondersteunen bij bovengenoemde uitdagingen. Door in zee te gaan met een onafhankelijke financieringspartner zoals Econocom, wordt de transitie naar een As-a-Service businessmodel stukken eenvoudiger.

Hilde Janssens, Marketing & Communications Director van Econocom in België legt het uit: “Bedrijven hoeven ten eerste geen assets te activeren op de eigen balans: wij bieden off-balance financierings- en As-a-Service-oplossingen aan. Er wordt een overeenkomst afgesloten met de leverancier of, indien gewenst, met de eindklant.

Ten tweede ontzorgt Econocom bedrijven administratief; alle facturatieprocessen van de termijnen én het asset lifecycle management nemen we uit handen. Daarnaast geven we ook advies over de criteria voor de tweedehandsmarkt, het eventueel mee verrekenen van de toekomstige waarde in de prijs en over de aandachtspunten op het vlak van logistieke processen …”

Bedrijven kunnen rekenen op een terugkerende inkomstenstroom, wat belangrijk is voor investeerders en aandeelhouders en dus voor de waardering en/of groei van het bedrijf.

“Via het voorgestelde financierings- of As a Service concept wordt immers een langetermijnrelatie op met hun klant(en) opgebouwd. Zo kunnen de investeringskosten voor de aanschaf van deze producten worden omgezet naar exploitatielasten (van CAPEX naar OPEX dus) en dragen ze de producten niet in hun boeken. Deze oplossing is off-balance, waardoor er geen bottleneck ontstaat voor hun eigen groei.

Ten slotte dragen de bedrijven geen kredietrisico op de eindklant, aangezien dit risico wordt overgedragen aan de verhuurder, zijnde Econocom. Dit is een niet te onderschatten aspect; het is immers belangrijk dat als één van de eindklanten in wanbetaling valt, er geen bedreiging ontstaat voor de continuïteit van de services voor andere klanten. Bedrijven vermijden zo een domino-effect en dreiging voor de voorraden, wisselstukken en continuïteit bij de andere klanten.”

Contact

Eens om de (fysieke of virtuele) tafel zitten om over dit onderwerp van gedachten te wisselen? Vul ons contactformulier in, stuur een e-mail naar info.nl@econocom.com of bel naar 030-6358333. We praten graag met je verder!

 

Econocom; een kwestie van economisch denken.

Deel dit artikel op