[NL] BLog

De ene overeenkomst is de andere niet: de voordelen van multi vendor leasing

Geschreven door Econocom | oktober 20, 2020

Overal het algemeen volgen de leaseovereenkomsten die organisaties afsluiten voor hun IT-infrastructuren een voorspelbaar patroon. Zodra de overeenkomst afloopt, bekijken zij welke nieuwe apparatuur ze nodig hebben en volgt er een gesprek met de fabrikant die de vorige hardware heeft geleverd. Met diezelfde fabrikant gaan ze een vervolgovereenkomst aan. Dat is jammer, want daardoor zijn bedrijven óf gebonden aan één merk voor al hun spullen, óf krijgen ze een warboel van leaseovereenkomsten.

Wat is multi vendor leasing?

Bij multi vendor leasing zijn gebruikers helemaal vrij om via diverse fabrikanten apparatuur af te nemen van alle gewenste merken, en die in één leaseovereenkomst onder te brengen. Dat lost drie problemen op.

 

Een multi vendor leaseovereenkomst heeft veel voordelen.

 

1. Het beste gereedschap voor de klus, niet één die toevallig beschikbaar is

Het inrichten van je IT-omgeving is maatwerk waarbij het vanzelfsprekend is dat je de beste hardwareoplossingen voor jouw vraagstukken kiest. En die kunnen best van verschillende merken zijn, bijvoorbeeld servers van merk A, laptops van merk B en een netwerkomgeving van merk C.

Veel fabrikanten van IT-apparatuur hebben echter hun eigen financieringsmaatschappij. Wil je bijvoorbeeld laptops bij hen afnemen dan bieden ook zij de mogelijkheid om deze te leasen. Ze bieden zelden de mogelijkheid om ook een product van een concurrerend merk in deze overeenkomst op te nemen. En als ze dat überhaupt al toestaan, wordt dat beperkt via een maximum percentage ‘andere merken’ en gelden er afwijkende voorwaarden.

Volledige keuzevrijheid in welk merk je voor welke toepassing inzet.

2. 'Eigen' merken voorgetrokken in contracten

Stel: jouw organisatie least honderd laptops van één groot merk via hun eigen financieringsmaatschappij. Als je na drie jaar besluit naar een concurrent over te stappen, bestaat de kans dat zij de getekende overeenkomst tot op de letter nauwkeurig naleven. Die 100 laptops? Die willen zij dan, onbeschadigd, precies op de afloopdatum retour. En in de originele verpakking, want ook dat staat in de kleine lettertjes.

Bij multi vendor leasing speelt dit niet. De leasemaatschappij heeft geen belang naar welk merk - of merken - jouw voorkeur uit gaat. Natuurlijk moet de overeenkomst worden nageleefd, maar logisch verstand zegt dat die 100 laptops altijd wel wat gebruikerssporen hebben. De ‘end of life’ services zijn bovendien standaard in de overeenkomst opgenomen. Nog bruikbare devices krijgen een tweede leven en de verouderde devices worden volgens de WEEE-richtlijnen gerecycled.

3. Overzicht: alle contracten vergelijkbaar en op één plek

Brengt het leasen (financieren) van verschillende producten van verschillende merken dan niet onnodig veel administratie met zich mee? Dat geldt alleen als je alle investeringen op verschillende momenten en misschien zelfs met verschillende financiers regelt. Je hebt dan eens in de zoveel tijd te maken met aflopende overeenkomsten die je allemaal, los van elkaar, constant moet monitoren.

Een multi vendor leasemaatschappij brengt de IT-infrastructuur op één moment, in één keer en op één factuur, onder. Gebruikers krijgen toegang tot een online platform waar in één oogopslag de status en details van alle assets te zien zijn.

Online platform met de details van al je assets in één oogopslag.

De gemakkelijkste keuze is vaak niet de beste

Organisaties doen zichzelf simpelweg tekort door ‘uit gemak’ alle IT-oplossingen, zonder verder onderzoek, uit te besteden aan één groot merk. Hardware-innovaties gaan immers zo snel dat het niet aan te raden is om met één specifieke fabrikant in het huwelijksbootje te stappen. Multi vendor leasing geeft keuzevrijheid, waardoor organisaties het maximale uit hun benodigde hardware kunnen halen!

Whitepaper

Lees in deze whitepaper "Financieren heeft de toekomst" hoe financieren toegang geeft tot de technologie die nu nodig is en waardoor je kan blijven groeien en je de concurrentiepositie van de organisatie verder verstevigt.

 

Econocom;

een kwestie van economisch denken.

 

Auteur: Paul van den Bosch Financial consultant en specialist op het gebied van multi vendor leasing bij Econocom Nederland