[NL] BLog

Robots in het onderwijs; kans of bedreiging?

Geschreven door Econocom | augustus 31, 2017

De robotica sector groeit flink de komende jaren. Dit blijkt uit onderzoek van de International Data Corporation (IDC). Zij verwachten dat in 2017 de totale uitgaven aan robotica en gerelateerde services ruim $97,2 miljard zal bedragen en verwacht wordt dat dit in 2021 zelfs stijg naar $230,7 miljard. Hoewel de toepassingen in de industrie worden gezien als snelst groeiend, ziet IDC ook veel mogelijkheden voor robotica in het onderwijs.

 

Het ondersteunen van leraren in het (basis)onderwijs is een van de belangrijkste vakgebieden voor de komende jaren.

 

Onderwijssysteem is star

De discussie over de veranderende arbeidsmarkt door robotisering laaide enige tijd geleden weer op. “Het onderwijssysteem is erg star”, aldus VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas in een interview met NU.nl. Zo zou er meer aandacht moeten komen voor digitale vaardigheden in het basisonderwijs. Daarnaast moeten leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs leren programmeren en ontwerpen, zodat zij robots begrijpen en de baas kunnen blijven. Demissionair Minister van Onderwijs, Jet Bussemaker, gaf eerder al aan dat het onderwijs mee moet met de innovaties en de opleidingen dient aan te passen naar nieuwe behoeftes en vragen.

 

Een robot voor de klas?

In 2009 werd er in Tokyo al een test uitgevoerd met een robot voor de klas. Deze robot, genaamd Saya, gaf kinderen van een basisschool het vak Science. Het bleek een groot succes. De leerlingen vonden het erg leuk om te zien dat een robot, die er overigens ook uit zag als een mens, les kon geven. Of dit de toekomst is, valt echter te betwijfelen. Juist het sociale proces en het improvisatievermogen van de leraar zijn erg belangrijk binnen het klaslokaal. De robot dient eerder ter ondersteuning van de leraar, dan dat deze zijn taak overneemt.

Niet alleen in Japan wordt er geoefend met robots in het klaslokaal. Op een middelbare school in Uithoorn was vorig jaar robot Zora te gast om wiskundeles te geven. Hoewel Zora van origine ontwikkeld is om als gezelschaps- en bewegingsrobot in bejaardentehuizen te dienen, werd tijdens deze proef gekeken of robots ook in het onderwijs gebruikt kunnen worden. “Zora kan de docent ondersteunen bij herhaaltaken, die voor de leraar heel saai zijn. Tafels en formules bijvoorbeeld”, aldus onderzoeker Elly Konijn tegen het NRC. Begin dit jaar is ook robot Robbie als hulpleraar aan de slag gegaan bij een basisschool in Krimpen a/d IJssel. "Robotica is de toekomst. Hiermee kun je kinderen op een leuke manier vertrouwd maken met technologie. Je kunt ze de vaardigheden meegeven die ze in de 21e eeuw nodig hebben", aldus de directeur van de desbetreffende basisschool.

 

Maak kennis met Zora! Bron: Zora Qbmt

 

Persoonlijke begeleiding

Daarnaast kan het gebruik van een robot ook van meerwaarde zijn voor leerlingen die moeite hebben met leren of juist extra uitgedaagd willen worden. Onderzoeker Elly Konijn en collega Johan Hoorn zijn van mening dat robots ook bij autistische leerlingen een belangrijke rol kan spelen. “Die leerlingen zijn heel gevoelig voor de expressieve gezichtsuitdrukkingen van de leraar en raken snel afgeleid. De robot heeft geen mimiek”, aldus Hoorn in het artikel van NRC.

Ook is het geen probleem als de robot bepaalde lesstof diverse keren achter elkaar moet uitleggen aan een enkeling. Waar het in normale klassen al gauw lastig is om echt te focussen op het individu, is dit wellicht juist de meerwaarde van robots! Naast Zora, wordt ook de Nao-robot wordt geregeld ingezet in de het onderwijs. Deze robot kan 19 talen spreken en daardoor kunnen rekensommen ook in bijvoorbeeld het Engels worden geoefend.

 

Bekijk hieronder het filmpje van de Nao-robot:

 

 

Leren programmeren

Het gebruik van een robot in het onderwijs is niet alleen handig voor een vak als rekenen of bij het overhoren van woordjes. Ook als je leerlingen al op jonge leeftijd kennis wilt laten maken met programmeren, kunnen robots van pas komen. De door Harvard ontwikkelde robot genaamd Root is daar een van. Deze robot wordt door middel van een applicatie bestuurd, waarop kinderen als-dit-dan-dat combinaties kunnen oefenen. Leerlingen kunnen in de app op die manier commando’s ‘invoeren’ met behulp van icoontjes, of – voor de echte slimmeriken – tekstueel, net zoals bij programmeren. Op deze manier worden kinderen op een attractieve manier in contact gebracht met de wereld van het programmeren. Zo leren ze bijvoorbeeld om creatief en logisch te denken, structuur aan te brengen en uiteraard samenwerken.

 

Harvard ontwikkelde Root, een robot om kinderen te leren programmeren

 

Ondanks dat de robotisering flink doorzet en de technologieën eindeloos zijn, is de robot nog niet in staat om de leraar voor de klas te vervangen. Ook al beschikken robots over de analytische en technische vaardigheden, ze zijn nog niet geavanceerd genoeg om emoties te tonen en leerlingen op die manier te inspireren. Maar robots kunnen wel ondersteunend zijn bij de activiteiten van de leraar. Leerlingen die bijvoorbeeld net ietsje meer hulp nodig hebben, of juist al een stapje verder zijn, blijven op die manier uitgedaagd.

Eens om de tafel zitten om van gedachten te wisselen over de digitale strategie?
Vul dan ons contactformulier in. Een email naar info.nl@econocom.com sturen is uiteraard ook mogelijk, de koffie staat klaar!

 


Econocom is wederom genomineerd voor de Computable Award 'Best Digital Company of the Year'; een stem uitbrengen kan via deze stemmodule.