Al gehoord van Third Party Maintenance, of kortweg TPM? Het omvat het onderhoud en herstel van je infrastructuur en bijhorende applicaties door een andere organisatie dan de fabrikant van de hardware (IBM, HP, DELL-EMC, NetApp, Cisco, etc.). Zij zorgen er voor dat jouw apparatuur in de beste conditie wordt onderhouden, volgens de in een SLA (Service Level Agreements) overeengekomen voorwaarden. En dat loont de moeite. Je bespaart snel tussen de 30 en 70% onderhoudskosten door te partneren met een TPM-partij in plaats van de fabrikant. Maar wanneer is het tijd om deze service te overwegen? Wij geven je 5 signalen!
Fabrikanten geven je standaard drie jaar garantie op je server, storage en netwerkinfrastructuur. Daarna kan je dit verlengen naar een vierde of vijfde jaar. Elk volgend jaar vereist een nieuwe (en meestal dure) overeenkomst. Toch is het interessant om dan je bestaande materiaal te houden in plaats van het in te wisselen voor nieuw. In de praktijk zien we trouwens dat hoe duurder of kritischer de infrastructuur is, hoe meer organisaties deze willen blijven gebruiken in plaats van te vervangen. Begrijpelijk, want zo vermijd je de risico’s die een migratie met zich meebrengt en is er geen grote investering noodzakelijk. De fabrikant probeert je natuurlijk te overtuigen om je oude infrastructuur te vervangen met als argument om dure onderhoudskosten te vermijden. Gelukkig biedt third party maintenance je een alternatief.
Een verandering van fabrikant is zelden een big bang, zeker wanneer het over storage of networking gaat. De introductie van nieuwe technologieën als hyperconverged systemen, software defined datacenters, private cloud doe je geleidelijk aan. Het uitfaseren van de oude infrastructuur verloopt vaak moeilijk. Organisaties zoeken flexibliteit en willen niet vastzitten aan een support contract voor een heel jaar. Third party maintenance partners bieden maandelijkse overeenkomsten, waardoor je je niet voor een lange termijn bindt. Hierdoor kan je de legacy infrastructuur toch draaiende houden, en beperk je de risico’s bij een migratie.
Als jouw infrastructuur uit verschillende merken bestaat, heb je ook verschillende onderhoudscontracten, verschillende SLA’s en verschillende contactpersonen. Vaak ontstaat daardoor verwarring, waardoor de rollen en verantwoordelijkheden onduidelijk zijn. Een TPM-partner biedt je één contract, één factuur en één telefoonnummer voor je volledige setup.
Is het onderhoud van je infrastructuur ondergebracht bij verschillende business partners, dan kan het beheren van deze onderhoudscontracten een stressvolle bezigheid zijn. Vendoren berekenen extra kosten zodra je een deadline mist. Een TPM-partner consolideert al deze verschillende contracten in één flexibele overeenkomst, met zelfs de vooraf betaalde service packs bezorgd door de vendor.
Systemen kunnen tegenwoordig aangeven dat er een incident aankomt. Via o.a. 24/7 monitoring van de hardware, pre-failure alerts en automatische call logging worden problemen geïdentificeerd voordat er een impact is voor de gebruikers. De meeste fabrikanten bieden deze services aan, maar beperken zich tot hun eigen systemen. Een TPM-partij biedt uniforme proactieve support aan voor alle systemen, ongeacht het merk in je datacenter: één monitoring node, één console, één escalatieproces.
Benieuwd naar de mogelijkheden van hardware maintenance? Vul ons contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Een email naar info.nl@econocom.com sturen kan natuurlijk ook, we gaan graag met je in gesprek.