Ultieme klantervaringen dankzij digitalisering

De digitalisering van onze samenleving is al jaren gaande, maar de pandemie heeft voor een stroomversnelling gezorgd. Mensen kopen vaker  online en vergaderingen worden veel via een videoverbinding gedaan. Ook in de fysieke wereld speelt digitalisering een steeds grotere rol. Een noodzakelijke zelfs, want klanten en bezoekers zijn op zoek naar een ultieme ervaring en digitale oplossingen realiseren die in veel gevallen. Eric Grimbergen, Sales Manager Econocom Nederland, legt uit hoe financieringsoplossingen hierbij ondersteunen.

“Autodealers hebben bijvoorbeeld mooie, indrukwekkende showrooms nodig om hun potentiële klanten te verleiden tot een aankoop”, legt Eric uit. “Daarnaast verwachten importeurs en klanten dat zij elke drie, vier jaar hun showroom vernieuwen, om zo up-to-date blijven en niet gedateerd over te komen. De ontwikkelingen binnen deze branche gaan immers razendsnel. De marges op nieuwe auto’s zijn echter flinterdun, wat dealers dus voor flinke uitdagingen zet om toch winstgevend te zijn.”

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
 

Voordelen van financieren/leasen

Om hier mee om te gaan heeft een van de grootste autodealers van Nederland ervoor gekozen om hun IT-apparatuur te financieren/leasen in plaats van deze te kopen. “Dit biedt hun verschillende voordelen, waaronder het feit dat zij geen grote sommen geld ineens op tafel hoeven te leggen om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Deze kosten worden nu verspreid over een bepaalde periode".

Hierdoor behoudt de dealer de financiële flexibiliteit om
in hun core business te investeren.

"Daarnaast is hun hard- en software altijd up-to-date en worden ze op dit gebied volledig ontzorgd, bijvoorbeeld in geval van storingen. Op deze manier zorgen ze ervoor dat hun medewerkers altijd in staat zijn om hun werk goed te doen en dus niet stilvallen vanwege een defecte laptop of server.”

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
 

Showroom aan te passen aan klant- en importeurseisen

Een ander voordeel is dat de dealer dankzij de financieringsovereenkomst ook niet jarenlang vastzit aan één indeling van de showroom. “Door gebruik te maken van onze oplossingen zijn de kosten inzichtelijker en beheersbaar en is het eenvoudiger de opzet van hun showroom aanpassen aan de veranderende wensen en eisen van bijvoorbeeld importeurs en klanten."

Zo zorgen zij voor een geweldige customer experience, wat een belangrijke succesfactor is binnen de branche.

Customer Experience op eerste plaats

Wat ook enorm helpt om de bezoekerservaring te optimaliseren, is het aanbieden van state of the art technologie, waarmee de behoeften van bezoekers worden vervuld. “Voor de autodealer leveren wij bijvoorbeeld de technologie waarmee verkopers digitaal de ideale auto van hun klant samenstellen. Deze kunnen zij vervolgens ook van alle kanten en op grote schermen laten zien. Vandaag de dag is het kostentechnisch onmogelijk voor dealers om auto’s in alle soorten en kleuren op voorraad te hebben. Via deze digitale oplossing krijgen klanten toch een uitstekend beeld van de auto waardoor ze de stap tot aankoop beter voorbereid maken.”

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Ook dierentuinen en pretparken

Het verbeteren van de bezoekerservaring door moderne technologie zien we ook terug in andere branches, zoals bij pretparken en dierentuinen. Door de coronapandemie hebben ook zij een bijzonder moeilijke tijd achter de rug. Omdat ze een bepaalde periode gesloten waren, allerlei maatregelen moesten treffen en geconfronteerd werden met allerlei beperkingen, hebben zij een fikse financiële schade opgelopen. Nu alles ze weer open zijn, is het zaak om opnieuw bezoekers te trekken.

Financiële armslag

Een bekende dierentuin in Nederland riep daarvoor de hulp in van Econocom. “Voor deze klant hebben we, in samenwerking met onze dochteronderneming BIS|Econocom, een interactieve vloer geleverd, waarbij beelden op de grond worden geprojecteerd die reageren op de bewegingen van de mensen die eroverheen lopen."

De bezoekers wordt bij de ruimte betrokken en daar kan deze dierentuin op verschillende manieren op inspelen.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
 

Onderscheidend dankzij digitalisering

Eric vervolgt: “Dit is een perfecte oplossing voor de dierentuin, want met deze vloer onderscheiden zij zich van andere dierentuinen. Zo trekken zij dus meer bezoekers, terwijl de kosten voor deze vloer niet in één keer hoeven te worden opgehoest. Onze financieringsoplossing zorgt er namelijk voor dat de kosten worden gespreid en dat ook deze partij de financiële armslag houdt om andere investeringen te doen. Hierdoor kunnen zij zonder grote risico’s toch de juiste stappen ondernemen om weer succesvol te zijn en verder te groeien.”

Contact

Eens om de (fysieke of virtuele) tafel zitten om over dit onderwerp van gedachten te wisselen? Vul ons contactformulier in, stuur een e-mail naar info.nl@econocom.com of bel naar 030-6358333. We praten graag met je verder!

 

Econocom; een kwestie van economisch denken.

 

Deel dit artikel op