Hoe leid je leerlingen op voor een arbeidsmarkt waarbij je niet zonder technologie kunt? Onderwijs implementeren dat functioneert op basis van digitale content en met digitale hulpmiddelen. Scholen omarmen steeds meer de diverse vormen van technologie om leerlingen voor te bereiden op het werken in de 21e eeuw. Trendwatcher Richard van Hooijdonk komt in zijn Inspiration Series: De Toekomst van het Onderwijs met 8 verschillende trends voor het onderwijs. In de blog van deze week nemen we enkele van deze trends onder de loep.
Door klaslokalen met elkaar te verbinden is het volgens van Hooijdonk makkelijker om lessen een stuk dynamischer te maken dan nu het geval is. Ook kan het helpen om werkdruk bij leerkrachten te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde presentielijsten.
Big data zal een grote rol gaan spelen in het onderwijs. Met behulp van deze technologie kunnen scholen grote hoeveelheden data van leerlingen analyseren en zo het onderwijs daarop aanpassen. Wat wordt er bijvoorbeeld wel en niet gelezen in digitale lesboeken? Een studieprogramma op maat behoort dan ook sneller tot de mogelijkheden. Combineer dat met een online leeromgeving en leerlingen kunnen op hun eigen tempo de stof oefenen.
Een reis rond de wereld zonder dat je het klaslokaal hoeft te verlaten: Virtual Reality (VR) maakt het mogelijk. Een aardrijkskundeles bovenop een vulkaan of een lesje in geschiedenis terwijl je rondwandeld in de middeleeuwen. VR zorgt ervoor dat de stof tot leven komt bij leerlingen.
Augmented Reality (AR) stelt de gebruiker in staat om digitale content op een hele nieuwe manier te ervaren. AR maakt gebruik van de echte omgeving en projecteert daar digitale elementen in. Een ideale aandachtstrekker in het klaslokaal! Lees hier hoe Econocom samen met Microsoft ervoor zorgt dat de HoloLens toegankelijker wordt voor organisaties in heel Europa.
3D-printers zorgen ervoor dat leerlingen creatieve ideëen werkelijkheid zien worden in een vrij korte tijd. Bekijk hieronder hoe de bovenbouw van basisschool de Slingertouw 3D-printen omarmt in hun lessen.
Het gebruik van een robot kan een grote meerwaarde hebben voor leerlingen die moeite hebben met leren of juist extra uitgedaagd willen worden. Ook is het geen probleem als de robot bepaalde lesstof diverse keren achter elkaar moet uitleggen aan een enkeling. Waar het in normale klassen al gauw lastig is om echt te focussen op het individu, kan robotica hier een ideale oplossing voor zijn! Lees hier onze eerdere blog over robots voor de klas.
Maar hoe zorg je voor de financiering van dergelijke technologiën? Tabor College d'Ampte gaf in Doorbraakproject Onderwijs & ICT van Kennisnet aan hoe zij het hebben aangepakt. Via een device-as-a-service oplossing van Econocom zorgt de school ervoor dat alle leerlingen een IPad kunnen gebruiken én levert het ook nog eens een kostenbesparing op voor de school:
"We gaan ervan uit dat de iPads met de nodige updates 4 jaar meegaan. Voor die investering van € 120 per leerling (om de kosten voor de ouders die leasen of kopen gelijk te houden, legt de school legt zelf € 120 per leerling per schoolcarriére bij) is alles online geregeld, is de iPad even duur als in de winkel maar mét allerlei extra's en krijgen de ouders ook nog eens service en garantie. Bovendien merken we dat leraren met de iPad goedkopere alternatieven voor de tradtitionele folio-methodes ontdekken. Nog meer besparing dus. Voor onze school loont deze investering dus absoluut de moeite."
- Wytze Tesselaar - Schoolleider Tabor College, Hoorn (in: Doorbraakproject Onderwijs & ICT - Kennisnet).
Benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek hier de website voor meer informatie over de oplossingen van Econocom binnen het onderwijs of vul ons contactformulier in. Een email naar info.nl@econocom.com sturen is uiteraard ook mogelijk, onze nieuwe koffie staat voor je klaar!