Automarkt koerst van bezit naar gebruik
As-a-Service
De autobranche racet van een markt die op bezit was gericht, naar één waarin ‘gebruik’ centraal staat. Ten minste, als de laatste cijfers een indicatie zijn van waar de consument nu - en in de toekomst behoefte aan heeft. Mensen willen in 2020 wel autorijden, ze willen er alleen geen eigen auto meer voor hebben.
In het Engels is het woord ‘usership’ al een tijdje gemeengoed. Een Nederlandse vertaling ontbreekt nog, al komt ‘bruikleen’ een heel eind in de buurt, maar is het niet helemaal. Die laatste impliceert ook de verantwoordelijkheid voor onderhoud etc., terwijl dat bij usership niet zo hoeft te zijn.
Het fenomeen usership is nergens zo goed zichtbaar als in de autobranche: die markt beweegt van ‘bezit’ naar ‘gebruik’ en sommige grote merken
gaan al jarenlang moeiteloos in de ontwikkeling mee.
As-a-Service
De ‘shared mobility market’ was in 2016 volgens onderzoeksbedrijf McKinsey al een waanzinnige 54 miljard dollar waard in China, Amerika en Europa. Volgens Zuora.com groeiden de ‘as a service’ diensten van bedrijven in die regionen gemiddeld dertig procent per jaar, voor de afgelopen zeven jaar. Wereldwijd zien ondernemers dat oplossingen voor mobiliteitsproblemen niet altijd met ‘meer’ beantwoord kunnen of hoeven worden. Niet méér parkeerplaatsen, maar minder auto’s lossen parkeerproblemen op. Niet méér snelwegen, maar minder mensen die op de weg, zijn het einde van files.
Oude merken, nieuwe markten
Ford is het oudste autobedrijf ter wereld. Of ‘was’, want Ford komt er openlijk voor uit dat zij zichzelf tegenwoordig als ‘mobiliteitsleverancier’ zien, en niet meer per se als autofabrikant. Met nieuwe initiatieven en experimenten zegt Ford feitelijk dat het hen niet meer zo interesseert hoeveel auto’s zij van de lopende band laten rollen. Ze willen dat die auto’s effectiever gebruikt worden en samen leren werken met ander verkeer (fietsen, OV), om zo mobiliteit in met name de stad beter te maken.
Door meer mensen per auto te vervoeren, of een geparkeerde auto ook voor anderen beschikbaar te maken, tackelt Ford een deel van de mobiliteitsproblemen. Het maakt voor Ford daarin niet uit of de auto iemands bezit is of niet en de klant maakt het ook niet meer uit.. Ford gaat met de tijd mee.
Auto-as-a-Service
BMW is al jaren bezig met ‘auto’s als een service’. Sinds 2011 boden zij in verschillende grote Europese steden diensten aan die tijdelijk bezit van hun auto’s mogelijk maken. In 2019 fuseerde BMW’s DriveNow met car2go om ‘ShareNow’ te vormen. Het bedrijf heeft 20.000 auto’s in eigen beheer, die volgens verschillende studies tot zo’n 60.000 auto’s op de weg kunnen vervangen. Met ShareNow betalen klanten per minuut voor autogebruik binnen bepaalde regio’s. Geen gezette tijden, geen vaste ophaal- of wegbrengpunten: autobezit als service. BMW zag de huidige ontwikkeling bijna tien jaar geleden al aankomen en anticipeerde. BMW was zijn tijd vooruit.
De auto als investering
Elon Musk, topman van automerk Tesla, is misschien wel één van de grootste visionairs van zijn generatie. Zijn bedrijf is koploper in de strijd om zelfrijdende auto’s voor consumenten betaalbaar op de markt te zetten. Hij ziet in dat die mogelijkheid (geen chauffeur meer nodig) de ultieme ‘auto-as-a-service’ mogelijk maakt: een taxi zonder chauffeur die jou op elk tijdstip ophaalt, je naar elk adres kan brengen en veiliger rijdt dan welke chauffeur dan ook.
Vorig jaar sprak Musk het doel uit om nog in 2020 taxi’s aan te bieden. Tesla-eigenaars kunnen in de nabije toekomst hun auto verhuren in alle uren dat die normaal gesproken stil staat op de oprit.
Op deze manier kunnen eigenaren hun bolide snel terugverdienen
én meehelpen aan een duurzame, circulaire economie.
Als dát geen win-win is…
Ook Nederlandse start-up Lightyear heeft zulke plannen. Lightyear bouwt ‘s werelds eerste personenauto op zonne-energie. Doel van dit bedrijf is om na de eerste modellen in 2021 snel met auto’s te komen die specifiek voor deelbezit ontworpen zijn. De meest succesvolle autobedrijven in 2030 verkopen niet de meeste auto’s; ze zijn het meest succesvol om mensen in al bestaande auto’s te krijgen.
Andere markten volgen
Niet alleen de auto-industrie gaat in sneltreinvaart richting een verdienmodel dat in ieder geval deels in de ‘as a service’ dienstverlening ligt. In een vorige blog vertelden we al dat zelfs een (complete) garderobe met de laatste haute couture tegenwoordig as-a-service kan worden afgenomen. Toch laten niet alleen particuliere consumenten een schifting van ‘bezit’ naar ‘gebruik’ zien. Ook de B2B markt ziet steeds meer toegevoegde waarde in usership.
Contact
Eens om de (fysieke of virtuele) tafel zitten en van gedachten te wisselen? Vul ons contactformulier in, of stuur een e-mail naar info.nl@econocom.com. We praten graag met je verder!
Econocom, een kwestie van economisch denken.