Dit jaar schokt het coronavirus, Covid-19, de wereld. Opeens moeten veel mensen vanuit huis werken en wordt er alleen voor het hoognodige gewinkeld. Daardoor zien vooral webwinkels het bezoekersverkeer flink toenemen. De e-commerce business is nu nog belangrijker dan vóór de crisis. In deze blog zetten we de belangrijkste tips voor e-commerce anno 2020 en verder op een rijtje.
Thuisbezorging was voor de crisis al een flinke uitdaging voor retailers. Klanten willen hun aankopen steeds sneller ontvangen, maar hogere verzendkosten schrikken hen af. Voor retailers is bezorging met robots een kans om zich te onderscheiden. Drones leveren al goederen in de gezondheidssector: vervoer van geneesmiddelen naar afgelegen gebieden gaat steeds vaker via het luchtruim. Toch kunnen drones ook waardevol zijn in de consumentensector, voor het vervoeren van pakketjes naar klanten. De potentie voor afleverspecialisten is enorm, maar helaas beperken regels over gebruik van het luchtruim, en zorgen over veiligheid, voorlopig de inzetbaarheid. Maar het is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden!
Dronevervoer van geneesmiddelen naar afgelegen gebieden
Drones zijn overigens niet de enige robots die in de nabije toekomst een rol spelen in bezorging. Pizza-gigant Domino’s gebruikt al robots om te bezorgen en heeft plannen op tafel om die dienst snel (flink) uit te breiden.
Nu klanten steeds meer online bestellen vragen ze zich ook af of, en hoe, zij hun bestellingen terug kunnen retourneren. Vooral tijdens de lockdown waren niet alle pakketpunten open. Een pakket binnen de reguliere 14 dagen retour sturen kon dus lastig zijn. Door je retourtermijn te verlengen haal je deze drempel bij de klant weg en ben je ze nog beter van dienst.
Verschillende grote retailers zoals Ikea en Decathlon voeren zelfs een 365-dagen termijn, of onbeperkt retourneren voor klanten met een geverifieerde account in. Hierbij kun je een onderscheid maken tussen een retourtermijn voor particuliere of zakelijke afnemers, tussen ongeopende en geopende verpakkingen. Hoe dan ook: het is goed om je af te vragen of je jouw klanten misschien onbewust afschrikt met je algemene voorwaarden, en wat je daaraan kunt doen.
Veel leveranciers, van bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen zoals handzeep en mondkapjes, zagen de vraag naar producten de afgelopen maanden enorm stijgen. Voorkom teleurstellingen bij klanten door duidelijk te zijn over de huidige voorraad en leveringsmogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat je veel tijd bespaart bij het beantwoorden van vragen, en levertijden zo duidelijk mogelijk gecommuniceerd worden. Heldere inzichten en communicatie naar de klant zijn key, vooral als je in een markt opereert met persoonlijke beschermingsmiddelen.
Een klant moet op de website direct weten waar hij of zij aan toe. Maak gebruik van een banner of een extra pop-up melding op je homepagina waarin je de maatregelen in verband met het coronavirus onder de aandacht brengt. Zo krijgen klanten vertrouwen om, ook in deze onzekere tijd, gewoon aankopen bij je webshop te doen. Laat ook weten welke voorzorgsmaatregelen je genomen hebt om je producten, verpakking, winkels en personeel veilig te houden. Welke leveringsmogelijkheden en flexibiliteit kun je bieden? Zorg ervoor dat je klantenservice op de hoogte is, zodat zij weten welke vragen er echt bij klanten spelen.
En vergeet niet dat jouw website eigenlijk niets anders is dan de belangrijkste verkoper, in je belangrijkste winkel. Stel dan ook dezelfde eisen aan de site, als die je aan een verkoopkracht in de winkel zou stellen. Hij moet netjes zijn (geen spel- en opmaakfouten), beschikbaar zijn voor de klant (servers altijd online) en uitnodigen tot verkoop (door conversie gedreven). Voor al die doelstellingen zijn snel te implementeren hard- en sofware oplossingen beschikbaar, die je als ondernemer kunnen helpen.
Toch zetten ondernemers investeringen in onzekere tijden vaak op een laag pitje. En dat terwijl ‘niets doen’ de slagvaardigheid verlamt, wat voor geen enkele ondernemer een goed idee is. Juist in moeilijke tijden is, hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt, investeren vaak de beste strategie. Alleen hoe doe je dat als tegelijk de verwachtingen voor omzet en winst onder druk staan? Hardware-as-a-Service kan bedrijven, juist nu en om verschillende redenen, uitkomst bieden.
Hardware-as-a-Service is al tijden in opkomst en past perfect in het tijdsbeeld waarin iedereen van bezit naar gebruik beweegt. Econocom biedt verschillende hardware oplossingen in abonnementsvorm aan.
Benieuwd naar we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op (030-6358333), een contactformulier invullen, of een email sturen naar info.nl@econocom.com is uiteraard ook mogelijk.
• Wat is As-a-Service nu ècht?
• 5 Voorbeelden van As-a-Service (die je waarschijnlijk al lang kent)
• Display-as-a-Service bij Schiphol