[NL] BLog

Maakt Google Stadia de spelcomputer overbodig?

Geschreven door Econocom | maart 4, 2020

Gamers hebben binnenkort geen console (en dus geen vaste plaats) meer nodig om hun hobby te beoefenen. Met de komst van Google Stadia kunnen gamefanaten van bijna elk scherm hun spelcomputer maken. Daarmee is gaming één van de laatste bastions in de entertainment die de overstap maakt naar ‘As-a-Service’.

 

Google speelt met de ontwikkeling van ‘Stadia’ in op de wens van consumenten die niet per se meer eigenaar van een fysiek ding willen te zijn. Opvallend: Stadia druist in tegen de ontwikkeling van Software-as-a-Service. Google vraagt je de software juist wel aan te schaffen. Je hebt alleen geen fysiek schijfje, en geen Playstation of XBOX meer nodig.

 

Geen device meer nodig om te kunnen gamen

Het opslaan van software of gegevens in een digitale omgeving is niet nieuw: Google Drive en andere cloud-technologieën bewijzen dat. Bezit van muziek (Spotify) en film (Netflix) zijn al enigszins verouderd. “Dat moet met gaming ook kunnen”, lijkt Google te denken. Gamers lijken echter wel voor de game te willen betalen. Ze hoeven alleen geen fysiek schijfje meer te hebben. Of een computer.

 

Met Google Stadia maak je van ieder device een game computer

 

Verdienmodel voor Google

Stadia gaat geld verdienen met verkoop van een controller, die je nog wel nodig hebt om de spellen te kunnen spelen, en de functionaliteit op servicebasis; een abonnement. Het enige fysieke ‘ding’ dat je daarnaast nodig hebt is een Chromecast Ultra, een apparaat dat veel mensen al in huis hebben maar standaard bij de controller geleverd wordt. Games speel je vanuit de cloud. In theorie zijn er geen laadtijden. Opslagruimte heb je zelf niet nodig.

 

De controller is het verdienmodel

 

In de loop van 2020 wordt een basisvorm van het gaming-abonnement zelfs gratis. In deze ‘basic’ versie spelen gamers op een lagere resolutie (1080p in plaats van 4K) en is de aanschaf van gametitels duurder. De ‘Pro’ abonnementsvorm geeft je een scherpere beleving in beeld en geluid en biedt voordeel op aanschaf van titels.

Overigens blijven andere partijen niet achter: ook Microsoft en Amazon zetten hun geld in op cloud gaming (volgens het gezaghebbende The Verge gaat Microsoft deze slag zelfs winnen). Het is niet de vraag óf de gaming-industrie overstapt van bezit naar gebruik, maar wannéér.

 

Mix van bezit èn service

Het is voor consumenten en bedrijven zoeken naar de ideale mix van daadwerkelijk bezit van ‘dingen’, en zaken die zij in abonnementsvorm kunnen afnemen. Stadia is een uniek voorbeeld omdat het consumenten dwingt drie dingen te doen. Je moet een controller en chromecast hebben (fysiek bezit), je hebt de games nodig (bezit in de cloud) en er is het Stadia-abonnement (service).

Voor de B2B-markt is het interessant in de gaten te houden wat initiatieven als Stadia presteren en hoe consumenten erop reageren. Als Stadia een doorslaand succes blijkt kunnen bedrijven op zoek naar vergelijkbare oplossingen. Een designbureau kan werken met eigen beeldschermen (die verouderen niet zo snel), Hardware-as-a-Service (laptops, printers), software in eigen beheer én een abonnement op ontwerpprogramma’s zoals Photoshop of Sketchup.

 

Waarom blijven bedrijven achter?

Fysiek bezit betekent voor consumenten niet hetzelfde meer, dan wat het ooit deed. Waarom zou dat voor bedrijven anders zijn? Econocom adviseert je graag over wat Hardware-as-a-Service voor jouw bedrijf kan doen.

Benieuwd naar de voordelen van een As-a-Service oplossing? Neem dan gerust contact met ons op! Een contactformulier invullen, of een email sturen naar info.nl@econocom.com kan uiteraard ook.

 

Meer informatie over As-a-Service? Lees hier andere relevante blogs: