Wanneer zet je Third Party Maintenance in?
Services
Bij Third Party Maintenance, kortweg ook TPM genoemd, wordt het onderhoud en herstel van de infrastructuur en bijhorende applicaties door een andere organisatie dan de hardware fabrikant (zoals HPe, IBM, Dell Technologies, Lenovo, Cisco, etc.) uitgevoerd.
Een TPM-partij zorgt ervoor dat de apparatuur, ongeacht welk merk of een combinatie van merken, in de allerbeste conditie blijft. Dat wordt gedaan volgens de in een SLA (Service Level Agreement) overeengekomen voorwaarden. Eén contract, één factuur, één aanspreekpunt.
En dat loont de moeite. Door de hele datacenter infrastructuur door één TPM-partij te laten onderhouden in plaats van door de fabrikant, wordt al snel een besparing tussen de 30 en 60% op de onderhoudskosten gerealiseerd.
Bovendien is het langer gebruiken van de infrastructuur duurzaam. Want hoe langer hardware gebruikt wordt, hoe minder nieuw er gefabriceerd hoeft te worden.
Dat bespaart waardevolle grondstoffen en
zorgt voor minder e-waste.
Wanneer is het tijd om Third Party Maintenance te overwegen? Wij geven je 5 signalen.
1. De datacenter infrastructuur (of een deel) zit aan het eind van de garantieperiode
Fabrikanten geven standaard drie jaar garantie op een server, storage en netwerkinfrastructuur. Daarna is het mogelijk dit te verlengen met nog een vierde of vijfde jaar. Elk volgend jaar vereist een nieuwe (en meestal dure) service-overeenkomst.
In de praktijk zien we dat de meeste organisaties hun vertrouwde infrastructuur langer willen gebruiken in plaats van te vervangen door nieuw.
Dat is begrijpelijk, want zo vermijd je de risico’s die een migratie met zich meebrengt en is er geen grote investering noodzakelijk. De fabrikant zet vanuit commercieel oogpunt bij voorkeur in op vervanging, met als voornaamste argument het vermijden van de duurdere onderhoudskosten.
Gelukkig biedt Third Party Maintenance je kostenbesparend en duurzaam alternatief.
2. De datacenter infrastructuur (of een deel) is toe aan vervanging
De verandering van fabrikant is zelden een ‘big bang’, zeker wanneer het over storage of networking gaat. De introductie van technologieën zoals hyperconverged systemen, software defined datacenters, private cloud, wordt geleidelijk gedaan.
Het uitfaseren van een verouderende infrastructuur verloopt vaak moeizamer. Organisaties zoeken flexibliteit en willen niet vastzitten aan een support contract voor een heel jaar.
Third Party Maintenance partners bieden ook maandelijkse
overeenkomsten met een kortere looptijd.
Hierdoor is het mogelijk om de legacy infrastructuur draaiend te houden en de risico’s van een migratie te beperken.
3. De datacenter infrastructuur bestaat uit verschillende merken
Als de datacenter infrastructuur uit verschillende merken bestaat, zijn er ook verschillende onderhoudscontracten, verschillende SLA’s en verschillende contactpersonen. Vaak ontstaat daardoor verwarring, waardoor de rollen en verantwoordelijkheden onduidelijk zijn.
Een TPM-partner biedt één contract, één factuur en
één contactpersoon voor de volledige setup.
4. Vernieuwing van het onderhoudscontract verloopt lastig
Is het onderhoud van de datacenter infrastructuur ondergebracht bij verschillende business partners, dan kan het beheren van deze onderhoudscontracten een intensieve bezigheid zijn. Fabrikanten berekenen extra kosten zodra de deadline wordt gemist. Een TPM-partner consolideert al deze verschillende contracten in één flexibele overeenkomst, inclusief de vooraf betaalde service packs die door de fabrikant worden verzorgd.
5. Er zijn teveel brandjes om te blussen
Systemen kunnen tegenwoordig zelf aangeven dat er een incident aankomt. Via o.a. 24/7 monitoring van de hardware, pre-failure alerts en automatische call logging worden problemen geïdentificeerd voordat er een impact is voor de gebruikers.
De meeste fabrikanten bieden deze services aan, maar beperken zich tot hun eigen systemen. Een TPM-partij biedt uniforme proactieve support aan voor alle systemen, ongeacht het merk in je datacenter: één monitoring node, één console, één escalatieproces.
Econocom helpt e-waste te verminderen
Als duurzame digitale dienstverlener ondersteunt Econocom organisaties bij het milieuvriendelijk langer gebruiken en hergebruiken van IT-apparatuur. Dat doen wij o.a. door organisaties te stimuleren hun infrastructuur ook na de standaard garantieperiode te blijven gebruiken of een traceerbaar tweede leven te geven en hen daarbij optimaal te faciliteren.
Contact
Eens om de (fysieke of virtuele) tafel zitten van gedachten te wisselen over de mogelijkheden? Vul ons contactformulier in of stuur een e-mail naar info.nl@econocom.com. We praten graag met je verder!
Econocom; een kwestie van economisch denken.