Wie wint de strijd, de fysieke winkel of e-commerce?
As-a-Service
Onderscheidend vermogen voornaamste reden voor fysieke winkel
De belangrijkste reden voor webshops om fysieke winkels te openen is vanwege het onderscheidend vermogen. Je kunt je voorstellen dat in een speelveld met 40.000 webshops de concurrentie moordend is, terwijl webshops zich online slechts beperkt kunnen onderscheiden. Concurreren op prijs lijkt steeds minder houdbaar vanwege beperkte winmarges.
Andere beweegredenen voor een webshop om ook een fysieke winkel te openen zijn klantenbinding en de eisen van leveranciers. Fysieke winkels richten zich, met de steeds verdere groei van online, meer op het bieden van een complete experience. De fysieke winkel wordt steeds meer een plek waar je merk tot leven komt en waar klanten je bedrijf leren kennen. Dat is ook wat de hedendaagse klant wil: begrijpen wat een merk en product bijzonder en uniek maakt.
Fysieke winkel en online webshop vullen elkaar aan.
Hoe zorg je als retailer dat jouw winkel winstgevend blijft?
Door extreem efficiënt te opereren. Tegenwoordig zijn er allerlei handige systemen waarmee retailers kunnen voorspellen hoe zij hun producten moeten vormgeven en hoeveel er van elk item geproduceerd moeten worden. Deze systemen worden steeds belangrijker voor retailers: hoe leaner de organisatie, des te meer budget er overblijft voor investeringen in andere aspecten van het bedrijf. Het resultaat is dat veel retailers investeren in nieuwe digitale technologieën die de customer experience verhogen en de bedrijfvoering verbeteren.
Welke technologieën zijn er om in de gaten te houden in de Retail?
Een voorbeeld van zo’n nieuwe technologie is het inzetten van kunstmatige intelligentie. Als retailer is dit een van de makkelijkste manieren om je bedrijf te verbeteren. Zo scant Sephora in zijn Amerikaanse winkels de huid van de consument en stelt op basis van deze scan een kleurenprofiel voor cosmetica samen. Ook in diverse Nederlandse Albert Heijn filialen worden smartphones gebruikt voor een betere winkelervaring. De consument scant en koopt de producten via zijn of haar smartphone.
Toch zijn er maar weinig retailers die hun systemen zó verbinden dat ze precies begrijpen wat een klant online zoekt, doet en koopt. Terwijl met deze kennis de offline klantervaring verbeterd kan worden. Op dat gebied liggen er nog een hoop kansen voor de meeste bedrijven.
Digitale technologie om customer experience te verhogen.
Is er in de toekomst nog ruimte voor de low-tech winkel?
Jazeker. Veel bedrijven hebben hun succes te danken aan een grote groep online volgers. Ze zetten hun sterke digitale aanwezigheid in om een offline succesvol retail concept neer te zetten, zonder daarbij iets revolutionairs te doen. Je hoeft als retailer je fysieke winkel dus niet per se opnieuw uit te vinden om future proof te blijven. De aanschaf van technologieën die de winkel experience bevorderen zijn vaak een hele investering. Gelukkig zijn er flexibele as-a-service mogelijkheden, waardoor innovaties sneller kunnen worden ingezet en waarbij de kosten/baten gelijklopen.
Eens om de tafel zitten om van gedachten te wisselen over jouw digitale strategie? Vul dan ons contactformulier in. Een email naar info.nl@econocom.com sturen is uiteraard ook mogelijk, de koffie staat klaar!